Til innholdet

Her funker oppussingstips bedre enn puter og pledd.

– Denne leiligheten faller mellom to stoler. Her funker oppussingstips bedre enn puter og pledd.

Eiendomsmegler Simon Mellingen fra Z-Eiendom viser rundt i oppussingsobjektet på rundt 100 kvadratmeter med innglasset balkong i Vestskogen.

Ny vinkling

Sammen med ham i leiligheten, mellom malertrapp, fargeprøver, pensler og kamerastativet, har stylistene fra Pene Rom og boligfotografen en litt annerledes dag på jobben.

Stylistene stiller som modeller i arbeidstøy, med rulla i hånden og tommestokken i brystlomma, mens boligfotograf Frank Hesjedal kommandere dem rundt i blitslyset.

– Dette har vi troen på. Vi vil gi inspirasjon og ideer, og sette i gang en kreativ prosess, sier stylist Synne Jarnfeldt.

Både hun og fotografen synes det er artig å jobbe med annonsestuntet til Z-Eiendom.

– Her trengte vi en ny vinkling som fanger oppmerksomhet og gir inspirasjon til potensielle kjøpere, sier daglig leder i Pene Rom Yngvar Fevang.

Tiden har stått stille

Han tror stuntet vil skape oppmerksomhet for den nedslitte, litt tidsforvirrede leiligheten, men tenker likevel ikke at dette er noe de kommer til å gjøre ofte.

– I dette tilfelle var det riktig å tenke utenfor boksen. De små oppussingsmiljøene rundt i leiligheten fungerer veldig godt, sier han.

Det er eiendomsmekleren Simon Mellingen i Z-Eiendom som står bak den originale boligannonsen. Stuntet skal skape blest rundt andelsleiligheten med prisantydning på rundt 1.7 mill. 

Bildetekst: 

I prospektet betegnes den som et oppussingsobjekt, som passer for dem som liker å leke og ønsker å forandre.

Mellingen forteller at de fleste på boligmarkedet vil ha ferdigoppusset, og flytte rett inn. Oppussingsobjekter som Konvallveien fra 1967, kan dermed forsvinne litt i mengden og ta noe lengre tid å få solgt.

– Her har tiden stått stille, så med dette håper vi å skape litt blest. Etter salget tilbyr vi gjerne renoveringsrådgivning til kjøperen, om de ønsker det, sier han.

Mennesker på bildene

På kjøkkenet og i stuen har stylistene malt fargeprøver med årets farger og på kjøkkenskapene henger det inspirasjon fra interiørmagasiner. Maleverktøy, skruer og andre oppussingsrekvisitter danner små miljøer som skal inspirere.

 

– Det er mange useriøse annonsestunts, som skaper klikk og oppmerksomhet. Vi vil heller gi konkrete tips i tillegg til å bli lagt merke til, sier stylistene.

Fotografen beordrer dem rundt i leiligheten, og når det siste kjøkkenbildet er tatt pakker han fornøyd sammen kamerautstyret. I dag har han fått brukt kreativiteten og lekt litt mer enn vanlig.

– Boligfotografering er jo vanligvis ganske likt, men i dag har vi gjort en vri. Å ha med mennesker i bildene gjør at det skjer mer og blir morsomme bilder, sier han.

Mellingen er enig i at prospektet bli mer spennende med mennesker på bildene, og gleder seg over det ferdige resultatet med multipliserte mennesker i arbeidsklær.

– Oppussingsmiljøene vil bli stående til inspirasjon under visningen, men modellene dropper vi den dagen, sier Mellingen.

Stylister: Pene Rom Boligstyling AS ved Synne Jarnfeldt, Ida K. Willumstad, Yngvar Fevang og Lisbeth Marian

Fotograf: Frank Hesjedal 

Tekst: Kirvil Håberg (Tønsbergs Blad)